Quickscan toetsen voor studenten met dyslexie en ernstige taalproblemen

22 december 2016

Inleiding

Van alle onderdelen van de onderwijsketen is toetsing en examinering wellicht de zwakste schakel, zegt Jan Anthonie Bruijn in zijn voorwoord van het boek Toetsrevolutie1. Sinds enkele jaren is er volgens hem dan ook terecht veel en steeds bredere aandacht voor de kwaliteit en toegankelijkheid van toetsen en examens in het onderwijs.

Wat toetsen we eigenlijk?

Toetsconstructeurs (welke docent is dat niet?) dienen zich te realiseren dat naast de leerinhoud ook (vaak onbedoeld) stressbestendigheid wordt getoetst. Wist u bijvoorbeeld dat veel adrenaline (stress) in het lichaam maakt dat instructie/ informatie minder gemakkelijk binnenkomt en kennis moeilijker uit het geheugen wordt opgehaald? Daarnaast is taal (in geschreven of gesproken vorm) vrijwel altijd het voertuig dat wordt gebruikt om te toetsen. De taalvaardigheid van de kandidaat is dan ook van invloed op het toetsresultaat, ook bij niet-talige onderwerpen.

Ongewenste invloed

Studenten met dyslexie en andere ernstige taalproblemen hebben meer last van de hierboven beschreven ongewenste invloeden dan andere studenten. Toch moeten zij vanzelfsprekend aan dezelfde eisen voldoen als hun collega’s. U kunt als onderwijsprofessional de negatieve invloed van bovenstaande factoren op twee manieren reduceren:

  • door je bij het construeren en beoordelen van toetsen en examens aan een aantal algemene richtlijnen te houden.
  • Door bij het afnemen van een toets/ examen bepaalde specifieke voorzieningen te treffen.

Daar worden de toetsen en examens dus betrouwbaarder van. Met onderstaande quickscan krijgt u snel zicht op de mate waarin uw toets of examen bijdraagt aan reductie van bovengenoemde nadelige invloeden en toegankelijker wordt.

Download

Neem voor meer informatie contact op

Marjolein Büscher-Touwen | ECIO

Marjolein Büscher-Touwen

Gerelateerde artikelen

Contactpersonen onderwijsinstellingen bij studeren met een functiebeperking

Kaart voor begeleiding bij dyslexie

Motie één aanspreekpunt voor zorgvragen aangenomen