Afstandsonderwijs: navigeren op nieuwe zeeën

Reddingsboei tips voor inclusief onderwijs

25 maart 2020

In de huidige situatie is afstandsonderwijs actueel en essentieel geworden. Veel leerkrachten zijn op zoek naar praktisch advies over hoe ze het beste kunnen omgaan met de uitdaging om hun studenten online te betrekken. Voor velen kan dit de eerste keer zijn dat ze de zeeën van het online onderwijs verkennen. Hoewel het misschien ontmoedigend lijkt, zijn er veel oplossingen voorhanden om dit te ondersteunen. Onze partner van het  netwerk LINK plaatste op haar website een artikel waarin zij verwijzen naar verschillende bronnen, een soort van reddingsboeien, die onderwijsprofessionals ondersteunen bij het geven van online onderwijs (afstandsleren). Dit artikel hebben wij hieronder voor je vertaald.

Algemene tips voor online onderwijs

  • Let op de toegankelijkheid van het online lesmateriaal dat je gebruikt (vooral belangrijk in het online onderwijs).
  • Bied je studenten waar mogelijk keuze en flexibiliteit en bied een verscheidenheid aan ondersteunend materiaal aan. Je beschikt wellicht al over een schat aan nuttig materiaal dat met enige creativiteit en verbeeldingskracht gemakkelijk kan worden gebruikt.
  • Zorg voor meerdere mogelijkheden/routes voor studenten om met jou en elkaar in contact te komen, en geef ze een online kanaal om problemen met jou op te lossen. Laat ze weten dat je het probeert en dat je openstaat voor hun feedback, vooral als het gaat om toegankelijkheid.

Toegankelijk lesmateriaal

Ten eerste moet je rekeninghouden met studenten met een beperking door ervoor te zorgen dat je lesmateriaal toegankelijk is. Zorg ervoor dat je documenten toegankelijk zijn en dat alle video’s die je maakt ondertiteld zijn. Lees de tips voor het maken van toegankelijke Word-documenten, zodat studenten die gebruikmaken van schermleessoftware en andere ondersteunende technologieën effectief met het materiaal aan de slag kunnen. Lees meer over de richtlijnen voor het toegankelijk maken van PowerPointpresentaties. Ook belangrijk is het toegankelijk maken van PDF’s. Zorg, waar mogelijk, voor Wordformats moet gebruiken in plaats van PDF’s. Deze zijn namelijk toegankelijker en bieden de studenten de mogelijkheid om hun ervaring veel meer op maat te maken (bijvoorbeeld met lettertypes, kleuren, voorlezen enzovoort).

Lees ook de tips voor het online lesgeven. De principes die in deze video zijn opgenomen over het creëren van aantrekkelijke en toegankelijke face to face-presentaties. Deze zijn ook van toepassing voor live webinars. Wanneer je live webinars of online bijeenkomsten organiseert via Zoom, Teams, Adobe Connect of een ander platform, moet je toegankelijkheid in overweging nemen en gebruikmaken van de ingebouwde faciliteiten voor automatische bijschriften, indien van toepassing, bijvoorbeeld de mogelijkheid voor automatische bijschriften op Microsoft-teams. Sommige videoconferentieplatforms (bijv. Zoom) kunnen live ondertiteling faciliteren met interacties met professionele ondertitelingservices. Belangrijk voor toepassing wanneer je studenten hebt die doof of slechthorend zijn.

Oplossingen kunnen dichterbij zijn dan je denkt

Als je in het hoger of voortgezet onderwijs werkt dan heb je waarschijnlijk toegang tot een Learning Management Systeem zoals Moodle, Blackboard, Brightspace, Canvas of iets anders. De meeste van deze systemen hebben functies zoals live videopresentatie, discussieforums, quizzen en andere hulpmiddelen die kunnen worden gebruikt om je studenten te betrekken bij de opbouw van het systeem. Wellicht heeft je instelling een eigen YouTube-kanaal met nuttige video’s over het gebruik van deze hulpmiddelen. Wellicht heeft je hogeschool instructeurs in dienst om je te begeleiden bij het gebruik van deze tools wanneer je het onderwijs online gaat aanbieden. Soms zijn er al oplossingen voorhanden. Dus check wat er direct al beschikbaar is. Het is belangrijk om te proberen ervoor te zorgen dat de tools die je gebruikt toegankelijk zijn voor alle studenten en waar je niet zeker van bent, om keuzes te bieden in de manier waarop studenten omgaan met de aangeboden materialen.

Tools voor het vastleggen van schermen

De meeste docenten die in noodgevallen overstappen op online onderwijs, hebben al een groot aantal presentaties voorbereid op hun geplande face-to-face interacties. Dus, als je de inhoud van je colleges al hebt, dan kun je deze als video online aanbieden als educatie. Wanneer je video als lesmateriaal gebruikt, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat er ondertitels worden toegevoegd om de toegankelijkheid te garanderen.

PowerPoint heeft functies ingebouwd die je in staat stellen om een basisverhaal op te nemen en vervolgens je opgenomen presentatie als video te exporteren. Als je meer controle wilt over hoe je presentatie eruit ziet, is Camtasia ook een handige manier om het scherm van je computer op te nemen terwijl je een PowerPoint weergeeft of iets op uw scherm laat zien. Je kunt een Camtasia proefversie downloaden en een video maken die jouw dia’s aanvult met je stem. Daarnaast kun je met Camtasia je opgenomen video achteraf bewerken door in en uit te zoomen, aantekeningen te maken bij belangrijke punten enzovoort. De voltooide video kun je direct uploaden naar een VLE/LMS of YouTube en deel de link met je studenten. YouTube voegt automatisch ondertiteling toe aan je video kort nadat deze is geüpload, zodat deze beter toegankelijk is voor dove of slechthorende studenten. De toegevoegde automatische ondertitel heeft echter wel een kleine bewerking nodig om eventuele fouten van Youtube’s software-engine te corrigeren. Dit kan eenvoudig in YouTube zelf. Als je liever uw video rechtstreeks naar de VLE uploadt, kan je instelling een professionele transcriptieservice toestaan om je video voor jou te ondertitelen.

Screencast – omatic is een ander nuttig instrument voor schermopname dat extreem goedkope abonnementen biedt met een handige functieset. Je hoeft je alleen maar gratis aan te melden en net als Camtasia kunt je je computerscherm opnemen of een klein abonnement nemen voor extra functies. Mogelijk presenteer je een PowerPoint of voer je een softwaredemonstratie uit. Wanneer je klaar bent kun je een video maken, downloaden en uploaden naar de plaats waar deze moet komen.

Tools voor presentaties met gesproken tekst

Adobe Spark is een tool die hiervoor gebruikt kan worden. Log in en gebruik de ‘Slideshow’-optie om een presentatie samen te stellen. Met deze functie kun je eenvoudig je stem aan elke dia toevoegen door op een knop te drukken en vervolgens je tekst in te spreken. Je stem wordt dan automatisch toegevoegd. Als je een PowerPoint hebt, kun je er een Spark Slideshow van maken. Sla je PowerPoint op als een Jpeg (elke dia wordt als afbeelding geëxporteerd) en voeg vervolgens elke PowerPoint-dia-afbeelding toe aan de Spark Slideshow. Voeg vervolgens je stem toe en als je klaar bent kun je een link naar de video delen of downloaden en uploaden naar je VLE/ LMS. Een andere manier om de video te delen is door de video te slepen of te uploaden naar een map in je OneDrive-account of een map in je Google Drive (afhankelijk van je Office/Google-pakket) en de map gewoon te delen met de betreffende student via zijn of haar e-mailadressen.

Microsoft Office 365

Office 365 heeft veel tools die je kunnen helpen naast wat er al is genoemd. Een daarvan is de online versie van PowerPoint die een geweldige automatische ondertitelingsfunctie heeft (ook beschikbaar in zeer recente versies van desktop PowerPoint). Ga voordat je met je presentatie begint naar ‘Diavoorstelling’ en klik op ‘Altijd ondertitels gebruiken’ en verken hier de instellingen. Ga nu naar ‘Presentatievoorstelling’ en op dit moment verschijnen er automatisch gegenereerde ondertitels op je dia’s – ze zijn niet 100% perfect, maar zullen voor veel studenten een zeer nuttige ondersteuning zijn. Als je deze presentatie vervolgens opneemt met Screenomatic of Camtasia zoals hierboven wordt aanbevolen, zal je uiteindelijke uitvoer een video zijn van je presentatie met bruikbare ondertitels op het scherm.

Dus, als je je presentatie toegankelijk hebt gemaakt, zoals vermeld in het gedeelte over toegankelijkheid, en als je screen recording software gebruikt om de presentatie op te nemen, krijg je een toegankelijk PowerPoint-bestand en een video met ondertitels. Het aanbieden van ‘meervoudige representatiemiddelen’ als dit is de sleutel tot de principes van universeel ontwerpen voor leren’. Dit type App Smashing-proces waarbij je meerdere technologieën begint te gebruiken om meerdere soorten materiaal te creëren, kan een effectieve manier zijn om verschillende studenten te betrekken.

Google suite

Een tool van Google Suite die zeer effectief is, is de samenwerkingsfunctie in Google Docs. Als docent kun je een Google Doc aanmaken om samen met je studenten aan een opdracht te werken. Ga naar je Google Drive en open een Google Doc en geef het een naam. Ga naar de ‘Share’ knop rechtsboven en er verschijnt een vakje met het e-mailadres van je studenten. Kopieer dit om meerdere groepen aan te maken die aan een document werken. Ze kunnen zowel synchroon als asynchroon werken en je kunt zien wie er aan het werk is door naar ‘Bestand’ te gaan, vervolgens naar ‘Versiegeschiedenis’ en tenslotte naar ‘Zie Versiegeschiedenis’. Deze kleur codeert de inhoud van het document aan een specifieke student zodat je kunt zien wie er heeft bijgedragen en je kunt contact opnemen met studenten die mogelijk hulp nodig hebben wanneer ze geen bijdrage hebben gedaan.

Podcasts

Heb je als docent een duidelijke stem, dan past het medium Podcasting misschien bij je. Damian Gordon van de TU Dublin raadde twee soorten Podcasting-websites aan: Beansprout en Podomatic. Deze bieden allebei hulp bij het opzetten en het enige wat je hoeft te doen is je stem opnemen en vervolgens de Podcast met je studenten delen.

Een eenvoudigere manier om een audiowerk te maken is een App te downloaden waarmee je een stemopname kunt opnemen. Bedenk hoe je je presentatie kunt samenvatten tot belangrijke informatie die een aanvulling kan vormen op de dia’s die je je studenten aanbiedt. Vervolgens downloadt je de geluidsopname en verstuur je deze per e-mail naar je studenten. Vergeet niet dat wanneer je alleen audio als lesmateriaal gebruikt, het niet toegankelijk is voor dove/slechthorende studenten in je klas, dus er moet een transcript worden voorzien voor die studenten of er moet een andere manier zijn om dezelfde concepten die in de podcast worden besproken, te gebruiken.

Het creëren van inhoud: van spraak naar tekst

Een punt van aandacht over Google Docs en de online versie van Word is dat beide opties voor spraak-naar-tekst hebben, zodat je schriftelijke inhoud met je stem kunt creëren. Of je nu een student of docent bent, dit is een nuttige manier om te schrijven of te brainstormen, vooral als je een zelfverzekerde spreker bent.

In Google Docs, dat vrij toegankelijk is voor iedereen met een Gmail-account, heet dit ‘Voice typing’ en is te vinden in het tabblad ‘Tools’. In de online versie van Word, te vinden in Office 365, heet de spraak-naar-teksttool ‘Dicteren’ en is te zien in de rechterbovenhoek van je Word-document. Net als bij Google Docs kun je eenvoudigweg met je stem spreken en tekst in het document genereren. Vergeet niet dat je ‘New Line’ kunt zeggen om een nieuwe paragraaf te beginnen en ‘Full Stop’ aan het einde van uw zinnen. Het kost wat tijd om deze gewoonte te verwerven, maar de voordelen werpen hun vruchten af. Het is nuttig om deze functies ook aan de studenten te demonstreren om hen te ondersteunen bij het maken van hun online opdrachten enzovoort. Wanneer het document gereed is, vergeet dan niet om je document toegankelijk te maken. Zie hiervoor de bovengenoemde tools.

Werken met schriftelijk materiaal

Het ondersteunen van studenten met schriftelijk materiaal kan op verschillende manieren en technologie kan daarbij helpen. Stimuleer je studenten om informatie om te zetten in hun favoriete leermethode. Dus als een student liever luistert dan leest dan kan je RoboBraille aanbevelen. Kijk op de website en kun je direct beginnen met het omzetten van tekst naar een MP3-formaat.

Studenten hebben allemaal mobiele apparaten, zoals een iPhone of iPad. Deze apparaten kunnen tekst voorlezen van een website, Word-document en PDF door gewoon naar ‘Instellingen’, ‘Algemeen’, ‘Toegankelijkheid’ te gaan en dan naar ‘Spraakopties’ zoals te zien is in deze infographic. Sluit je koptelefoon aan en luister naar de voorgelezen informatie.

Voor het maken van geschreven content hebben iPhones en iPads een gratis app geïnstalleerd, genaamd ‘Notes’, waarmee je je opdracht of verslag met je stem kunt schrijven. Een klein dicteerpictogram op het toetsenbord van je scherm, zoals te zien is in deze infographic, zet bij het indrukken van de knop je stem eenvoudigweg om in tekst. Er zijn tal van manieren waarop studenten zich kunnen engageren en schriftelijk materiaal kunnen maken.

Tools voor interactie

Er zijn een aantal Multiple choice-vraagstellingen beschikbaar zoals Kahoot en Socrative. Stel meerkeuzevragen in en start op een afgesproken tijdstip de quiz en je kunt direct feedback krijgen van studenten over hun niveau van begrip van een onderwerp met de vragen die je aan hen stelt. YouTube heeft nuttige video’s om je te helpen bij het opzetten van een van deze tools.

Een andere online tool die het begrip van de studenten ondersteunt, heet ‘Peer Wise’. Het doel van over ‘Peer Wise’ is om studenten aan te moedigen hun eigen meerkeuzevragen te maken op basis van het cursusmateriaal en deze vragen online aan te bieden aan hun klasgenoten. Een artikel over ‘Peer Wise’ is te vinden in de inspirerende website TELU. Studenten verzamelen bij het correct beantwoorden van de vragen punten. Een mooie tool voor kennisvergaring.

Lange termijnvoordelen online lesmateriaal

Voor sommige onderwijsprofessionals is deze online benadering van het onderwijs nieuw. Het lijkt dat het veel extra werk is, maar het weegt niet op tegen het voordeel op de lange termijn. Als je online materiaal zoals Screen Recordings en Podcasts maakt, online groepswerk aanmoedigt, online quizzen organiseert en zelfs gamify-leren aanbiedt, ontwikkel je een bibliotheek met ondersteuning die ook later herbruikbaar is.

Feedback

Vraag je studenten om feedback over welke technologieën zij nuttig vinden en zelfs hoe je technologie gebruikt of niet. Zij kunnen je inzichten bieden die je kunnen helpen bij het bewerken en aanpassen van je online onderwijsstrategieën.

 

Bron: artikel van Trevor Boland (AHEAD) 

Neem voor meer informatie contact met ons op